vrijdag 28 juli 2023

Goed slapen

Slapeloosheid is iets waar ik zelf jaren lang mee te kampen heb gehad. Uren lang in bed en maar niet in slaap kunnen komen. Soms lag ik te piekeren, maar vaak ook niet, maar kon ik maar niet in slaap vallen. Viel ik wel in slaap dan schrok ik vaak na enkele minuten weer wakker en begon het draaien en woelen weer opnieuw. Langzaam maar zeker wordt je wanhopig van het slaaptekort, maar je gaat er ook tegenop zien om naar bed te gaan. Ik probeerde van alles: lezen in bed, lezen op de bank, kalmerende thee, uitputting door heel druk te zijn overdag, geen tv, geen alcohol 's avonds enz enz. Meestal waren het periodes van slecht en niet slapen, afgewisseld met periodes van slapen als een blok. Mijn lichaam raakte er aan gewend om zo'n ritme te hebben. De nadelen van slecht of niet slapen, of onrustig slapen, zijn onder andere dat je weinig energie hebt overdag, dat je meer honger hebt en dat je humeur er niet op vooruit gaat. Uiteindelijk kan het zelfs op depressies of burn-out uitdraaien. 


Maar wat ook enorm wordt beïnvloed is je eetpatroon. Doordat je weinig energie hebt, wilt je lichaam dat oplossen door meer energie binnen te krijgen, dus meer eten. Je wordt snackerig en hongerig. Door je lage energie level kun je maar moeilijk weerstand bieden aan lekkere dingen. Veel mensen zoeken juist suiker en andere zoete dingen om het lage energie niveau maar te compenseren. Aan de andere kant wordt je slomer door te weinig slaap, dus gebruik je ook minder energie. Resultaat: je wordt dikker en dikker. 


Zelf heb ik het patroon per ongeluk doorbroken, maar het werkte wél. Nu lees ik een artikel waar dit ook in bevestigd staat (klik hier om het te lezen). De key is korter slapen! Ikzelf kreeg een nieuwe relatie en met mijn huidige partner ga ik veel later naar bed. Half twee is geen uitzondering. Gemiddeld slaap ik nu 7 uur per 24 en heb ik zelden nog dat ik wakker lig. Ik heb veel meer energie, ben intussen 8 kilo lichter en voel me uitstekend! Ik woon in midden Spanje, in de Extremadura, een gebied dat nog vasthoudt aan de traditionele gewoontes. Dat betekend dus ook een dagelijkse siësta, 's zomers langer dan 's winters, maar een rustpuntje desalniettemin. 's Nachts slapen wij meestal 6 - 61/2 uur, maar overdag liggen we ook altijd even, maar nooit langer dan drie kwartier. Van een siësta langer dan drie kwartier wordt je namelijk ook niet fit en dan slaap je 's nachts ook niet makkelijk. In Nederland is een siësta moeilijk te introduceren, maar als je kan is het een echte aanrader om even de boel de boel te laten en een half uurtje te gaan liggen overdag. Dat kan ook om vier uur, of net voor het eten, of zoals mijn vader: even de ogen dicht na het eten. 

Verder kun je de stappen in het artikel van het gezondheidsnet.nl volgen en kijken of het resultaat heeft. Baat het niet, het schaadt ook niet. Het kost wel even tijd en moeite, maar als het resultaat is dat je de rest van je leven goed kan slapen, is het altijd de moeite waard!


Voordat je zelf aan de slag gaat ga eerst langs de dokter, want slaapstoornissen kunnen ook veroorzaakt worden door medische redenen, bijvoorbeeld slaap-apneu. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eetgewoontes

Tegenwoordig volgt iedereen vroeger of later wel een dieet. Het leven draait om eten: wat we wel mogen eten, wat we niet mogen eten, hoeveel...