zondag 25 juni 2023

NOOIT meer een dieet


Dieet- en lifestyle sites staan er vol mee: het stappenplan en tips om af te vallen en om je dieet vol te houden. Ook mijn dieet raadt dit aan. Stapje voor stapje naar een gezond eetpatroon. Toen ik het boek schreef "Het superslimdieet - Afgestemd op jouw persoonlijke behoefte", vond ik echt dat ik vernieuwend bezig was. Maar eigenlijk is het het oudste dieet dat er bestaat. Natuurlijk zou je altijd moeten eten naar je eigen behoefte. Met dieet bedoelt men tenslotte ook datgene dat eet. Bij dieren heb je het al gauw over het dieet, maar dan bedoel je natuurlijk niet dat het dier moet afvallen, maar dat het past in het dagelijkse eetpatroon dat voldoet aan de behoeftes van het dier. Zo heeft een manegepaard dat 5 uur per dag moet werken een ander dieet dan een particulier paard dat hoogstens vijf uur per week bereden wordt. Alleen bij mensen is het woord DIEET zwaarbeladen en wordt het vaak op een andere manier bedoelt. We hebben het dan over: "Sorry, ik kan niet mee uit eten, want ik ben op DIEET:. Of, "Na de vakantie ga ik op DIEET". Of "Bied hem maar geen koekje aan, want hij is op DIEET".

Dieet is voor de meeste mensen een afgesloten periode die je door moet om af te vallen en een gezond gewicht te behalen. Het wordt gezien als een nare tijd, waarin je van alles moet opgeven, je constant honger hebt, je niet normaal kan genieten enzovoort, enzovoort. 
Maar dat hoeft echt helemaal niet!

Als je een paar kilo te zwaar bent hoef je echt niet een duistere tijd tegemoet te gaan om die kilootjes er weer af te krijgen. Want hoe meer je "lijdt" hoe slechter het resultaat en hoe eerder je weer terugvalt na het dieet. Als je er een paar kilo af wilt hebben (en dan heb ik het over een maximum van 20 kilo), dan is het alleen belangrijk dat je dat ook echt wil! Je moet je er mentaal 100% voor inzetten. Dat betekent niet een verandering in je LIFESTYLE, maar een verandering in je DENKSTIJL. Zolang je een dieet als een straf ziet, zal het je nooit lukken om blijvend je eetpatroon te veranderen.

De komende paar artikelen wijd ik ook aan dit concept: anders leren denken over eten. Het heeft alles te maken met je motivatie. Als je niet steeds aan eten of diëten denkt (bewust of onbewust), dan val je vanzelf in een eetpatroon dat alleen aan je behoefte voldoet en niet TE veel is. Dan blijf je op gewicht. Eén stapje verder en het lukt je om af te vallen,  zonder een ander dieet dan je gewone eetpatroon. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eetgewoontes

Tegenwoordig volgt iedereen vroeger of later wel een dieet. Het leven draait om eten: wat we wel mogen eten, wat we niet mogen eten, hoeveel...